Na przełomie mileniów dokonała się rewolucja technologiczna, zapoczątkowana przez wynalezienie komputera. Zawody informatyczne są we współczesnym świecie bardzo cenione i potrzebne, a rozumienie zagadnień informatycznych przydaje się właściwie każdemu. Informatyka jest przedmiotem nauczanym w ramach edukacji powszechnej i można ją wybrać jako jeden z przedmiotów zdawanych na maturze.
Z pomocą książki "Informatyka na czasie 1. Podręcznik dla liceum i technikum, zakres podstawowy" nauka i przygotowania do matury z informatyki są jeszcze łatwiejsze i zaczynają się już w pierwszej klasie szkoły ponadpodstawowej.
"Informatyka na czasie 1" to podręcznik rozpoczynający serię, którą wydawnictwo Nowa Era przygotowało dla uczniów liceów i techników. Zawiera wiedzę dotyczącą sieci komputerowych, edytora tekstu, prezentacji, stron internetowych, grafiki komputerowej i bezpieczeństwa w sieci. Istotne treści wyróżniono za pomocą ramek, nagłówków i w formie dopisków na marginesie, pozwalających łatwo nawigować po podręczniku.
Dzięki licznym grafikom i zrzutom ekranu łatwiej przyswoić wiedzę oraz przećwiczyć ją podczas wykonywania zadań, także zespołowych, różniących się od siebie poziomem trudności. Autorzy zadbali o powiązanie treści merytorycznych ze zdarzeniami i faktami pozornie niezwiązanymi z informatyką, co pozwala umiejscowić zagadnienia w szerszym kontekście i dostrzec ich znaczenie dla codziennego życia.
Spis treści
1. Urządzenia komputerowe w sieci - str. 9
Kartka z historii - str.10
1. Systemy operacyjne w środowisku sieciowym - str.12
1.1. System komputerowy i system operacyjny - str.12
1.2. Budowa systemu operacyjnego i jego zadania - str.14
1.3. Zanim załaduje się system operacyjny - str.17
1.4. Praca w środowisku sieciowym - str.18
1.5. Bezpieczeństwo pracy w systemie operacyjnym - str.19
1.6. Rozwiązywanie problemów z komputerem - str.24
2. Nowe technologie i oprogramowanie - str.29
2.1. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość - str. 30
2.2. Sztuczna inteligencja - str. 31
2.3. Chmury obliczeniowe - str. 32
2.4. Automatyzacja i robotyka - str. 34
2.5. Druk 3D - str. 35
2.6. Licencje oprogramowania - str. 36
2.7. Zagrożenia wynikające z rozwoju technologii - str. 38
3. Projektowanie zestawu komputerowego - str.42
3.1. Jak dobrać elementy zestawu komputerowego - str. 42
3.2. Zestaw komputerowy do domu - str. 44
3.3. Zestaw komputerowy dla gracza - str. 46
3.4. Projektowanie komputera profesjonalnego - str. 48
3.5. Dodatkowe urządzenia - str. 50
4. Sieci komputerowe – budowa i usługi - str.52
4.1. Sieć komputerowa i urządzenia sieciowe- str. 52
4.2. Rodzaje sieci komputerowych - str. 55
4.3. Sieć lokalna LAN - str. 57
4.4. Internet, czyli sieć sieci - str. 60
4.5. Usługi internetowe - str. 68
4.6. Diagnostyka dostępu do sieci Internet - str.71
5. Model warstwowy sieci komputerowych - str.75
5.1. Model warstwowy działania sieci - str. 75
5.2. Model TCP/IP - str. 77
5.3. Enkapsulacja pakietów danych i sterowanie przepływem informacji - str. 81
5.4. Model TCP/IP a model warstwowy OSI - str. 83
6. Protokoły IPv4 i IPv6 - str. 85
6.1. Adresy IP i podział na podsieci - str. 85
6.2. Protokół IPv4 - str. 88
6.3. Protokół IPv6 - str. 90
6.4. Współistnienie protokołów IPv4 i IPv6 - str. 93
Sekcja FAQ
1. Sprawdź wykaz podręczników w szkole.
2. Zwróć szczególną uwagę na tytuł, nr MEN, autorów, wydawnictwo.
3. Sprawdź, czy wymienione powyżej szczegóły znajdują się na stronie kupowanego produktu.
Wraz z innymi częściami cyklu, podręcznik ten ma za zadanie dostarczyć kompleksowych materiałów dydaktycznych, które pomogą uczniom rozwijać wiedzę jak również umiejętności systematycznie i w sposób zorganizowany.
Jest wypełniona edukacyjną treścią podkreśloną obrazkami i ilustracjami. Zawarto w niej znaczące i starannie dobrane informacje, które utrwalają wiedzę z danego przedmiotu.