"Informatyka na czasie 2. Zakres rozszerzony dla szkół ponadpodstawowych" jest podręcznikiem przeznaczonym dla uczniów liceum czy technikum, które realizują program na poziomie rozszerzonym.
Podręcznik składa się z teoretycznego omówienia takich działów, jak algorytmy na liczbach całkowitych i tekstach, rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem struktur danych, metody algorytmiczne. Każdy z tych działów jest podzielony na pomniejsze. Dzięki teoretycznemu omówieniu każdego z rozdziałów uczeń zdobywa wiedzę potrzebną do praktycznej analizy tych zagadnień, rozwiązując ćwiczenia znajdujące się na końcu każdego pomniejszego tematu. Publikacja pokazuje krok po kroku, jak wykonywać kolejne czynności.
Podręcznik również zawiera wiele praktycznych udogodnień. Zaznaczenie najważniejszych informacji, podsumowania, estetyczne tabele są przydatnymi dodatkami w nauce. Książka zachęca do samodzielnego poszerzania wiedzy poprzez przybliżanie uczniom ciekawych zagadnień i inspirujących historii. Na końcu każdego dużego działu znajduje się test sprawdzający wiedzę ucznia. Natomiast na końcu podręcznika znajduje się propozycja projektu zespołowego, który jest zachętą do ćwiczenia umiejętności zespołowych oraz odnajdywania swojej roli w grupie.
Publikacja pomoże w przygotowaniu do egzaminu zawodowego z teorii oraz będzie idealną pomocą przygotowującą ucznia do matury z informatyki na poziomie rozszerzonym.
Spis treści
1. Algorytmy na liczbach całkowitych i tekstach- str. 7
Kartka z historii - str. 8
1. Od problemu do programu - str. 10
1.1. Od problemu do algorytmu - str. 10
1.2. Sposoby zapisu algorytmów - str. 15
1.3. Od algorytmu do programu w języku C++ - str. 18
2. Systemy liczbowe i reprezentacja danych w komputerze - str. 27
2.1. Systemy liczbowe - str. 27
2.2. Reprezentacja liczb całkowitych w komputerze - str. 32
2.3. Reprezentacja znaków i napisów - str. 36
2.4. Operacje logiczne, reprezentacja wartości logicznych - str. 40
2.5. Reprezentacja obrazów, dźwięków i animacji - str. 43
3. Algorytmy zamiany reprezentacji liczb między systemami
liczbowymi - str. 48
3.1. Algorytm zamiany reprezentacji liczby z dziesiętnej na dwójkową - str. 48
3.2. Algorytmy zamiany liczby dwójkowej na dziesiętną - str. 50
3.3. Uogólnienie algorytmów zamiany reprezentacji liczb
między systemami pozycyjnymi - str. 53
3.4. Algorytm szybkiego podnoszenia do potęgi - str. 57
4. Czy to jest palindrom? - str. 61
4.1. Sprawdzamy, czy wyraz jest palindromem - str. 61
4.2. Znajdujemy słowa palindromy w zdaniu - str. 64
4.3. Sprawdzamy, czy zdanie jest palindromem - str. 69
5. Czy ta liczba jest pierwsza? - str. 73
5.1. Liczby pierwsze i złożone - str. 73
5.2. Sprawdzamy, czy liczba jest pierwsza - str. 75
5.3. Rozkładamy liczbę na czynniki pierwsze - str. 79
5.4. Liczby bliźniacze - str. 81
6. Działania na liczbach w systemach innych niż dziesiętny - str. 86
6.1. Dodawanie liczb w różnych systemach pozycyjnych - str. 86
6.2. Odejmowanie liczb w różnych systemach pozycyjnych - str. 90
6.3. Mnożenie liczb w różnych systemach pozycyjnych - str. 94
6.4. Dzielenie liczb w różnych systemach pozycyjnych - str. 98
7. Algorytm Euklidesa i działania na ułamkach - str. 102
7.1. Algorytm Euklidesa z wykorzystaniem odejmowania - str. 102
7.2. Algorytm Euklidesa z wykorzystaniem dzielenia - str. 106
7.3. Reprezentacja liczb wymiernych - str. 109
7.4. Dodawanie i mnożenie liczb wymiernych - str. 110
Rozwiewamy wątpliwości! Sprawdź najczęstsze pytania i odpowiedzi
1. Sprawdź listę niezbędnych do kupienia podręczników w szkole.
2. Zwróć szczególną uwagę na zgodność tytułu, nr MEN, autorów, nazwę wydawnictwa.
3. Sprawdź, czy wymienione szczegóły znajdują się na stronie kupowanego produktu.
Wraz z innymi składowymi cyklu, podręcznik ten ma na celu dostarczenie spójnych materiałów dydaktycznych, które pomogą ich studentom rozwijać wiedzę i umiejętności w sposób zorganizowany oraz systematyczny.
Jest wypełniona treścią edukacyjną uatrakcyjnioną graficznie. Zawarto w niej wartościowe, starannie dobrane informacje, które utrwalają wiedzę z danego zakresu.