Umiejętność pracy z komputerem jest w dzisiejszych czasach jedną z podstawowych zdolności, którą powinni opanować młodzi ludzie. Książka "Informatyka na czasie 3. Podręcznik do liceum ogólnokształcącego i technikum" to trzecia część edukacyjnej serii dla uczniów szkół średnich, która wprowadza w cyfrowy świat.
Podręcznik dla szkół średnich wprowadza uczniów w podstawowe zagadnienia związane z programowaniem w językach C++ oraz Python. Porusza kwestie związane z podstawami robotyki, a także z publikowaniem w sieci i tworzeniem infografik. Autorzy zastosowali rozwiązania ułatwiające naukę, takie jak praktyczne przykłady, wyjaśnienia na marginesach i dodatkowe ćwiczenia. Przedstawili wiele przykładów zastosowań dla współczesnej informatyki.
Jest to pozycja, która pozwala zrozumieć zagadnienia związane z informatyką dzięki rysunkom, schematom, listom i zrzutom ekranu. Kod źródłowy i definicje przedstawione są w czytelny i przystępny dla ucznia sposób. Zestawy ćwiczeń pomagają w utrwaleniu zdobytej wiedzy i pokazują, jak można ją wykorzystać w praktyce.
Szereg zebranych w podręczniku ćwiczeń wymaga pracy zespołowej, co buduje umiejętności społeczne i wprowadza uczniów w zarządzanie projektami. Treści przygotowano tak, żeby wzbudzały zainteresowanie uczniów.
Podręcznik opublikowało wydawnictwo Nowa Era. Jego autorami są Janusz Mazur, Paweł Perekietka, Zbigniew Talaga i Janusz Wierzbicki. Jest to ostatnia część serii "Informatyka na czasie".
Spis treści
1. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem
dynamicznych struktur danych- str. 7
Kartka z historii- str. 8
1. Odwrotna notacja polska (ONP) - str.10
1.1. Sposoby zapisu wyrażeń algebraicznych- str.10
1.2. Czym jest stos?- str.11
1.3. Algorytm zamiany wyrażenia z notacji tradycyjnej na ONP- str.12
1.4. Implementacja algorytmu zamiany wyrażenia z notacji tradycyjnej na ONP- str.16
1.5. Obliczanie wartości wyrażenia arytmetycznego zapisanego w ONP- str. 20
2. Znajdowanie drogi wyjścia z labiryntu- str. 28
2.1. Przygotowanie planszy z labiryntem- str. 28
2.2. Rekurencyjny algorytm znajdowania wyjścia z labiryntu- str. 31
2.3. Czym jest kolejka?- str. 39
2.4. Iteracyjny algorytm znajdowania wyjścia z labiryntu- str. 40
3. Wykorzystanie list w rozwiązywaniu problemów- str. 47
3.1. Czym jest lista?- str. 47
3.2. Symulacja problemu Flawiusza- str. 49
3.3. Program symulujący problem Flawiusza- str. 50
3.4. Sortowanie leksykograficzne- str. 53
3.5. Ocena złożoności obliczeniowej algorytmu rozwiązującego
problem Flawiusza i algorytmu sortowania leksykograficznego- str. 59
4. Grafy. Znajdowanie najkrótszej drogi- str. 62
4.1. Czym jest graf?- str. 62
4.2. Reprezentacja grafu- str. 64
4.3. Przeszukiwanie grafu w głąb- str. 69
4.4. Przeszukiwanie grafu wszerz- str. 71
4.5. Algorytm Dijkstry - str. 73
Wiesz, umiesz, zdasz- str. 85
2. Algorytmy numeryczne- str. 95
Kartka z historii- str. 96
5. Reprezentacja liczb rzeczywistych w komputerze- str. 98
5.1. Rozwinięcie binarne ułamka właściwego- str. 98
5.2. R eprezentacja stało- i zmiennoprzecinkowa liczb rzeczywistych- str. 103
5.3. Działania arytmetyczne na liczbach zmiennoprzecinkowych - str. 109
6. Błędy w obliczeniach- str. 112
6.1. Źródła błędów w obliczeniach- str. 112
6.2. Błąd bezwzględny i względny- str. 115
6.3. Algorytmy znajdowania pierwiastków równania kwadratowego- str. 115
7. Obliczanie wartości wielomianu- str.122
7.1. Sformułowanie problemu obliczania wartości wielomianu- str.122
7.2. Obliczanie wartości wielomianu algorytmem naiwnym- str.123
7.3. Obliczanie wartości wielomianu za pomocą schematu Hornera- str.124
7.4. Inne zastosowania schematu Hornera- str.126
Rozwiewamy wątpliwości! Sprawdź Q&A
Czy podręcznik jest zgodny z aktualnym programem nauczania?
- Zdobądź wykaz podręczników w szkole.
- Zwróć szczególną uwagę na tytuł, nr MEN, autorów, wydawnictwo.
- Upewnij się, że wymienione powyżej szczegóły znajdują się w opisie opisywanego produktu.
Wraz z innymi częściami cyklu, podręcznik ten ma na celu dostarczenie kompleksowych materiałów dydaktycznych, które pomogą uczniom rozwijać wiedzę i umiejętności w sposób systematyczny i zorganizowany.
Jest wypełniony edukacyjną treścią opatrzoną graficznie. Zawarto w nim liczne, starannie dobrane informacje, które rozwijają wiedzę z danego zakresu.