Odpowiednie przygotowanie jest kluczem do sukcesu podczas egzaminu maturalnego. Z tego powodu uczniowie sięgają po liczne pomoce naukowe, których zadaniem jest kształcenie odpowiednich umiejętności sprawdzanych później podczas matury. Taką rolę pełni również ta książka.
Podręcznik dla drugich klas liceum oraz technikum "Prosto do matury 2", którego autorami są Krzysztof Belka, Maciej Antek oraz Piotr Grabowski, posłuży każdemu, kto zamierza dobrze napisać maturę z rozszerzonej matematyki. Treści książki wydawnictwa Nowa Era sprawdzą się zarówno na lekcji, jak i podczas samodzielnej pracy w domu, gdyż zawiera ona wszystkie niezbędne informacje z podstawowego oraz rozszerzonego zakresu matematyki.
"Prosto do matury 2" to podręcznik opracowany zgodnie z podstawą programową. Znajdziemy w nim około 1500 zadań do samodzielnego rozwiązania, które dotyczą zagadnień sprawdzanych na maturze. Są do nich dołączone również poprawne odpowiedzi oraz wskazówki, dzięki którym każdemu łatwiej będzie rozwiązać problematyczne zadania. Co więcej, książka zawiera tematy przypominające uczniowi treści niezbędne do zrozumienia nowych zagadnień, co znacznie ułatwia pracę. Posiada ona również testy pozwalające na sprawdzenie swojego poziomu wiedzy na każdym etapie nauki.
Podręcznik napisany jest przystępnym, zrozumiałym dla ucznia językiem, a ponadto wprowadza użyteczne, konieczne do poznania przed maturą zwroty z języka matematycznego. Jest to podręcznik, który może posłużyć jako pomoc naukowa w szkole lub zbiór zadań do wykonywania w domu, w celu powtórki oraz poszerzenia swojej wiedzy. Dzięki temu, że zawiera zadania typu egzaminacyjnego, już na długo przed maturą przygotuje ON ucznia do rozwiązywania zadań zgodnie z kluczem oraz poszerzania swoich matematycznych umiejętności, dzięki czemu późniejsze napisanie egzaminu maturalnego przyjdzie mu z łatwością.
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Wykaz używanych oznaczeń matematycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Dział 1. Zastosowania funkcji kwadratowej
1. Warto powtórzyć – własności funkcji, funkcja kwadratowa . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
2. Wartość największa i wartość najmniejsza funkcji kwadratowej . . . . . . . . . . . . . 12
3. Miejsca zerowe funkcji kwadratowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
4. Wzory Viète’a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
5. Nierówności kwadratowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
6. Zadania prowadzące do równań kwadratowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
7. Równania kwadratowe z parametrem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
8. Nierówności kwadratowe z parametrem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
9. Własności funkcji kwadratowej – podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
10. Powtórzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Dział 2. Wielomiany i wyrażenia wymierne
1. Określenie funkcji wielomianowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
2. Działania w zbiorze wielomianów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
3. Wzory skróconego mnożenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
4. Równania wielomianowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
5. Dzielenie wielomianów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
6. Zastosowanie twierdzenia Bézouta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
7. Nierówności wielomianowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
8. Wyrażenia wymierne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
9. Działania na wyrażeniach wymiernych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
10. Równania wymierne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
11. Nierówności wymierne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
12. Warto powtórzyć – proporcjonalność odwrotna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
13. Funkcja wymierna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
14. Powtórzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Dział 3. Planimetria
1. Wstęp do planimetrii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
2. Okręgi i proste . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
3. Kąty w kole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
4. Wielokąt wpisany w okrąg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
5. Wielokąt opisany na okręgu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255
Sprawdź sekcję najczęstsze pytania i odpowiedzi
1. Sprawdź listę niezbędnych do kupienia podręczników w szkole.
2. Zweryfikuj na tytuł, nr MEN, autora, wydawnictwo.
3. Sprawdź, czy wymienione wyżej szczegóły znajdują się na karcie oglądanego produktu.
Podobnie jak pozostałe składniki z tego cyklu, podręcznik został stworzony celem zapewnienia uczniom kompleksowych materiałów dydaktycznych, które umożliwią im rozwijanie umiejętności i wiedzy w sposób uporządkowany i logiczny.