"Prosto do matury 2. Podręcznik do matematyki dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres podstawowy. Szkoły ponadpodstawowe" to książka, która pozwoli zrozumieć młodzieży, jakie wymagania powinni spełnić, aby zadowalająco zdać egzamin maturalny.
Graficzna przejrzystość podręcznika oraz zadania do samodzielnej nauki oswajają ucznia z myślą o zdawaniu egzaminu dojrzałości z matematyki.
"Prosto do matury 2" to podręcznik do kształcenia z matematyki na poziomie podstawowym dla uczniów klas drugich liceów ogólnokształcących oraz techników po szkole podstawowej, autorstwa Krzysztofa Belki, Macieja Antka oraz Piotra Grabowskiego, wydawnictwa Nowa Era.
Książka zawiera przykładowe zadania egzaminacyjne po każdym temacie (zestaw Prosto do matury), a także po każdym dziale (zestaw Powtórzenie). Zawiera około 1000 każdego rodzaju zadań, które pozwalają, m.in. na powtórzenie strategii matematycznych oraz algorytmów. Tematy oznaczone jako "Warto powtórzyć" przedstawią uczniom wstęp do poszczególnych tematów i pokażą jednocześnie, czy młodzież rozumie, na czym będzie polegało dane zagadnienie.
Ponadto podręcznik zawiera odpowiedzi do zadań, co pozwoli uczniom na ich samodzielne rozwiązywanie, a także sprawdzenie, czy wykonali poszczególne ćwiczenia poprawnie. Atutem książki jest również zamieszczenie w niej wskazówek do większości zadań, które pozwolą naprowadzić ucznia na odpowiedni tok myślenia podczas wykonywania danego ćwiczenia.
"Prosto do matury 2" to podręcznik obowiązkowy na liście uczniów po szkole podstawowej, przystępujących do matury. Jeśli nie jest wymagany przez dane liceum czy technikum, będzie bardzo dobrym uzupełnieniem do samodzielnej nauki oraz powtórzeń materiału. Jak wskazuje sama nazwa, książka pozwala zrozumieć najtrudniejsze zagadnienia (wymagane na egzaminie dojrzałości) i satysfakcjonująco zdać jeden z obowiązkowych przedmiotów maturalnych, jakim jest matematyka.
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Wykaz używanych oznaczeń matematycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Dział 1. Zastosowania funkcji kwadratowej
1. Warto powtórzyć – własności funkcji, funkcja kwadratowa . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
2. Wartość największa i wartość najmniejsza funkcji kwadratowej . . . . . . . . . . . . . .12
3. Miejsca zerowe funkcji kwadratowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
4. Nierówności kwadratowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
5. Zadania prowadzące do równań kwadratowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
6. Własności funkcji kwadratowej – podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
7. Powtórzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Dział 2. Wielomiany i wyrażenia wymierne
1. Określenie funkcji wielomianowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
2. Działania w zbiorze wielomianów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
3. Wzory skróconego mnożenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
4. Równania wielomianowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
5. Dzielenie wielomianów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
6. Zastosowanie twierdzenia Bézouta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
7. Wyrażenia wymierne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
8. Działania na wyrażeniach wymiernych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
9. Równania wymierne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
10. Powtórzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Dział 3. Planimetria
1. Wstęp do planimetrii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
2. Okręgi i proste . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
3. Kąty w kole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
4. Twierdzenie Talesa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
5. Podobieństwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
6. Trójkąty podobne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
7. Powtórzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
Dział 4. Funkcje trygonometryczne
1. Funkcje trygonometryczne kąta ostrego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
2. Związki między funkcjami trygonometrycznymi kąta ostrego . . . . . . . . . . . . . . . 233
3. Warto powtórzyć – pola i obwody figur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
Sekcja Q&A
Jest wypełniona treścią edukacyjną uwydatnioną obrazkami i ilustracjami. Zawarto w niej ważne i starannie dobrane informacje, które utrwalają wiedzę z danego zakresu.
Analogicznie do pozostałych składników z tego cyklu, podręcznik został stworzony w celu zapewnienia uczniom spójnych materiałów edukacyjnych, które umożliwią im rozwijanie umiejętności i wiedzy w sposób uporządkowany, jak również logiczny.